Dacia presenteert de volledig nieuwe Duster. De derde generatie opent een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van de Duster, die is uitgegroeid tot de standaard in zijn segment. Het veelzijdige Dacia-icoon bezit alle kenmerken waar het merk voor staat: robuust, outdoor, essentie, coolheid, slimmigheid en zuinigheid. De Dacia Duster kwam in 2010 op de markt en werd in 2017 voor het eerst volledig vernieuwd. Hij klom naar de top en herschreef de regels van het SUV-segment.
Dit is de nieuwe Dacia Duster
De derde generatie opent een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van de Duster, die is uitgegroeid tot de standaard in zijn segment.
Zo ziet de nieuwe Duster eruit
Slim, zuinig, outdoor & robuust
De Dacia Duster is een succesverhaal. In zijn 13-jarige carrière heeft hij meer dan veertig onderscheidingen ontvangen, staat het productieaantal al op 2,2 miljoen en groeide hij uit tot de bestverkochte SUV in Europa over alle segmenten in 2022. In de fabriek van Dacia in het Roemeense Pitesti rollen dagelijks zo’n duizend exemplaren van de Duster van de band. Dat is er bijna één per minuut!
KRACHTIGER EN ASSERTIEVER DESIGN
Dacia heeft het design van de Duster opnieuw uitgevonden. Hij heeft nog steeds de opvallende uitstraling die de eerdere generaties naar de top bracht, evenals een solide en robuust SUV-karakter, maar dan van een hoger niveau dankzij de nieuwe designtaal van Dacia. De nieuwe Duster laat zich met trots zien.
Van het scherpe en verticale frontontwerp tot de afgeschuinde wielkastbeschermers, de grote achterklep en de zijruiten die zich vrijwel naadloos van voor naar achteren uitstrekken – de eenvoudige vormen en proporties dragen bij aan de kracht van het design. De nieuwe Duster wordt beschermd door een stijlvolle ‘band’ rondom de auto. De bodembescherming aan de zijkant is verbonden met die van de wielkasten, die op hun beurt weer in verbinding staan met de bumpers. Het maakt de nieuwe Duster robuuster dan ooit, klaar voor het outdoor-avontuur!
Tekst gaat verder onder fotoalbum*
De nieuwe Duster heeft een consistent design en gaat mee met zijn tijd. Hij combineert zijn robuuste outdoor-karakter met duurzaamheid.
- De bodembeschermers voor en achter zijn van gekleurd materiaal en dus niet in een kleur gespoten. Dat is niet alleen goed nieuws voor het milieu, maar ook voor klanten: eventuele krassen tasten de kleur van het onderdeel niet aan.
- De bodembeschermers aan de zijkant, de wielkastbeschermers, delen van de voorbumper, (extra) beschermdelen voor en achter en het beschermdeel aan de achterzijde zijn gemaakt van een robuust materiaal, genaamd Starkle®. Dit materiaal, ontworpen door de ingenieurs van Dacia en de chemici van LyondellBasell, was voor het eerst te zien op de Manifesto conceptcar en bestaat voor 20% uit gerecycled materiaal. De samenstelling bevat witte deeltjes die zorgen voor een gevlekte uitstraling, die Dacia liever benadrukt dan bedekt onder een laag verf.
Dit gevoel komt ook terug in het grote, hoge en verticaal ingerichte dashboard. De vorm van de ventilatieopeningen verwijst naar die van de wielkasten en zorgt voor een consistent geheel. Net als de buitenzijde biedt het interieur de essentie. Dat betekent dat ieder onderdeel een doel heeft.
Er is veel aandacht besteed aan de ergonomie, inclusief het centrale 10,1-inch beeldscherm dat 10 graden naar de bestuurder is gekanteld. Daarnaast is de nieuwe bediening van de automatische transmissie zeer gebruiksvriendelijk. Dat geldt ook voor het stuurwiel met afgeplatte onder- en bovenzijde.
De kenmerkende nieuwe Y-vorm benadrukt de link tussen het interieur en exterieur van de nieuwe Duster:
- Binnenin hebben de ventilatieopeningen een Y-vormig oppervlak (en Copper bij de Extreme-uitvoering). De Y komt ook terug op de armsteunen van de portieren. De merknaam op het stuurhart is vervangen door het Dacia-logo.
- Aan de buitenzijde worden de koplampen en achterlichten gekenmerkt door een Y-vorm, die ook terugkomt in het ontwerp van de lichtmetalen wielen. De wielen zijn overigens vrij van chroom. De opvallende glans is te danken aan de wijze waarop het materiaal is gepolijst.
NIEUWE DUSTER MET VERBETERDE PRESTATIES DANKZIJ CMF-B-PLATFORM
De nieuwe Dacia Duster wordt gebouwd op het CMF-B-platform, dat een centrale rol speelt in de strategie van Dacia. Dit concurrerende en zeer flexibele platform werd voor het eerst gebruikt voor de huidige Dacia Sandero, Logan en Jogger. Het platform biedt alle veelzijdigheid die Dacia nodig heeft om zijn ambitieuze productplannen optimaal uit te voeren.
Ondanks dat de nieuwe Dacia Duster slechts fractioneel langer is geworden, biedt hij dankzij het CMF-B-platform meer ruimte voor inzittenden en bagage. Het geavanceerde platform zorgt ook voor meer comfort dankzij minder vibraties en geluiden tijdens het rijden, terwijl het rijplezier en de connectie met het wegdek naar een veel hoger niveau is getild. Bovendien is het CMF-B-platform van de nieuwe Dacia Duster geschikt voor toepassing van (mild) hybride-aandrijving.
ROBUUST EN OUTDOOR: NIEUWE DUSTER IS GEDURFDER DAN OOIT
De offroad-capaciteiten van de nieuwe Dacia Duster zijn ongeëvenaard in de 4×4-markt voor modellen zonder close-ratio-transmissie. De fans van het merk kunnen met de nieuwe Duster zorgeloos genieten van hun outdoor-avonturen.
De nieuwe Dacia Duster is leverbaar met een 4×4 Terrain Control-transmissie, met vijf instellingen:
- AUTO: de transmissie verdeelt op basis van grip en snelheid automatisch het vermogen over de voor- en achterwielen.
- SNOW: optimaliseert de grip op gladde ondergrond dankzij specifieke instellingen voor ESC en antislip.
- MUDD/SAND: voor losse ondergrond.
- OFF-ROAD: topprestaties op ruw terrein. Vergelijkbaar met de 4×4 Lock-modus van de uitgaande Duster, maar met het extra voordeel van automatische en geoptimaliseerde koppelverdeling over de voor- en achterwielen op basis van grip en snelheid.
- ECO: optimaliseert het brandstofverbruik door de airconditioning en de rijprestaties op elkaar af te stemmen. Het optimaliseert op basis van de grip de verdeling van het koppel over de voor- en achterwielen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik.
Bodemvrijheid: 217 millimeter bij de 4×4-uitvoering, de grootste in het segment.
Aanrij- en afrolhoeken om ook grotere obstakels te overwinnen: tot 31° aan de voorzijde en 36° aan de achterzijde (4×4-uitvoeringen).
Een assistentiesysteem om met gecontroleerde snelheid af te dalen, is bijzonder handig bij onregelmatige ondergrond en steile afdalingen. Het systeem maakt vooral gebruik van de remmen om de snelheid van de Duster onder controle te houden (op basis van input van de bestuurder), bij snelheden tussen 0 en 30 km/u. Het systeem activeert automatisch en werkt ook bij achteruitrijden. De bestuurder kan het gas- en rempedaal met rust laten en zich volledig concentreren op het sturen.
Een nieuw All Road Info System met weergave van nuttige informatie op het centrale 10,1-inch beeldscherm tijdens offroad-rijden:
- Zijdelingse kanteling
- Hellingshoek tijdens klimmen of afdalen
- Vermogensverdeling over de voor- en achterwielen (4×4-uitvoering)
Extra robuuste beschermdelen en materialen:
- Exterieur: de gehele carrosserie is beschermd tegen krassen en lichte impacts. De beschermdelen aan de zijkant staan in verbinding met die van de wielkasten en de voor- en achterbumpers en vormen zo een beschermende band rond de auto. De grote bodembeschermers onder de bumpers beschermen de onderzijde.
- Interieur: ook het interieur is robuust, vooral dat van de Extreme-uitvoering met wasbare TEP MicroCloud-bekleding en rubberen matten in de voetenruimtes en bagageruimte. De matten bestaan voor 20% uit gerecycled materiaal.
De bodembeschermers aan de voor- en achterzijde zijn gemaakt van kunststof dat van zichzelf al is voorzien van een kleur. In tegenstelling tot een geverfd onderdeel is de kleur van dit onderdeel onveranderlijk. Eventuele krassen die normaal gesproken hun sporen nalaten, zijn vrijwel onzichtbaar doordat de kleur van de beschermdelen niet wordt aangetast. De beschermdelen rondom de auto zijn gemaakt van Starkle® (zie verderop in dit bericht). Ook dit materiaal is niet gespoten, zodat krassen geen opvallende sporen nalaten.
Voorbereid op InNature-accessoires:
- De nieuwe Dacia Duster is, in navolging van de Dacia Jogger, geschikt voor het Sleep Pack: een eenvoudige, uitneembare en betaalbare 3-in-1-box, bestaande uit een tweepersoons bed (1,90 meter lang en tot 1,30 meter breed) dat in minder dan twee minuten uitvouwbaar is, een klaptafeltje en een opbergruimte.
- Een nieuwe dakdrager, die zeer handig is voor outdoor-activiteiten en die tot 80 kg kan dragen. De dakdrager is moeiteloos te bevestigen aan de modulaire langsdragers, direct overdwars of in de lengterichting op afzonderlijk leverbare dwarsdragers.
DUURZAMER, MAAR NET ZO BETAALBAAR ALS VOORHEEN
Geheel volgens de Dacia-waarden maakt de nieuwe Duster het mogelijk om betaalbaar duurzaam onderweg te zijn. Hij combineert nieuwe hybride-aandrijflijnen met meer gerecyclede materialen:
- Duster HYBRID 140: Deze aandrijflijn die Dacia begin 2023 voor het eerst introduceerde voor de Jogger, wordt ook geleverd in de nieuwe Duster. Het systeem maakt gebruik van beproefde technologie van Renault Group en bestaat uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 69 kW (94 pk), twee elektromotoren (een 36 kW (49 pk) sterke aandrijfmotor en een starter/generator) en een elektrische automatische transmissie (vier versnellingen voor de benzinemotor en twee voor de elektromotor). Dit geavanceerde systeem werkt zonder koppeling voor een vloeiend samenspel tussen beide motoren.
Het regeneratieve remsysteem, de hoge energieopslag van de 1,2 kWh batterij (230V) en de efficiëntie van de transmissie maken het mogelijk om in stadsverkeer tot 80% van de tijd volledig elektrisch te rijden. Het brandstofverbruik daalt met 20% (gemiddeld) tot 40% (stedelijk verkeer). Bovendien start de motor altijd op elektrische kracht. - Duster TCe 130: Deze 48V mild hybrid-aandrijflijn is compleet nieuw voor Dacia en combineert een nieuwe generatie 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een compacte elektromotor die de benzinemotor ondersteunt bij het starten en accelereren. iHiermee Dit resulteert in circa 10% reductie van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, vergeleken met een brandstofmotor met hetzelfde vermogen. Ook is de aandrijflijn krachtiger dan de uitgaande TCe 130 zonder mild hybrid-technologie, wat zorgt voor een meer responsieve rijbeleving. Het regeneratiesysteem laadt de 0,9 kWh batterij op zonder dat de bestuurder daar iets van merkt. De nieuwe Dacia Duster TCe 130 komt op de markt met een handgeschakelde zesversnellingsbak en keuze uit twee- of vierwielaandrijving.
- Duster ECO-G 100: Dacia is de ongeëvenaarde LPG-leider in Europa. Het is zelfs de enige autofabrikant die al zijn brandstofmodellen levert met een benzine-LPG-motor onder het ECO-G-label. Ook de nieuwe Duster is leverbaar met deze beproefde technologie, waarmee veiligheid en betrouwbaarheid zijn gegarandeerd.
Op LPG stoot de nieuwe Duster ECO-G 100 gemiddeld 10% minder CO2 uit dan een vergelijkbaar benzinemodel. De twee tanks hebben samen een inhoud van 100 liter – 50 liter benzine en 50 liter LPG – goed voor een actieradius tot 1.300 kilometer (WLTP). Bovendien is de LPG-tank onder de bagageruimtevloer geplaatst, waardoor die geen bagageruimte in beslag neemt. Het overschakelen van benzine naar LPG en vice versa gaat onmerkbaar en is handmatig te bedienen via een naadloos in het dashboard geïntegreerde knop.
Eerste Dacia met Starkle®:
De nieuwe Duster is het eerste productiemodel van Dacia waarin het nieuwe materiaal Starkle® is toegepast. Dit materiaal is voor 20% vervaardigt uit hergebruikt polypropyleen en geheel vrij van lakken en verf. Dat betekent dat de CO2-voetafdruk van de productie kleiner is. De bodembeschermers, wielkastbescherming, bumperdelen en de (extra) bodembeschermers aan de voor- en achterzijde zijn allemaal gemaakt van Starkle®. Daarnaast bevat de nieuwe Duster ook:
- Bijna 20%* gerecycled kunststof. Circa een vijfde van alle kunststoffen die in de nieuwe Duster worden gebruikt, is gerecycled. Dat is een aanzienlijk hoger aandeel dan gebruikelijk in het segment en 8 procentpunt meer dan bij het vorige model.
- Geen decoratief chroom, geen leder. Dacia heeft besloten om voor alle modellen te stoppen met het gebruik van leder en decoratief chroom. Ook dit zorgt voor verdere ontlasting van het milieu.
- De gebruikershandleiding is dunner, zodat er minder papier nodig is. De volledig versie is online te vinden via de My Dacia-app.
* In de polymeercategorie, zoals gedefinieerd in de toekomstige Franse wetgeving voor afgedankte voertuigen (Véhicules Hors d’Usage/VHU).
Ongeëvenaarde prijs-kwaliteitverhouding voor het segment:
- Ook met de nieuwe Duster biedt Dacia een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De nieuwe Duster combineert de scherpste prijzen in zijn segment met een interieur dat ruimer is dan ooit.
- De nieuwe SUV biedt meer technologie, waaronder een nieuw 7-inch digitaal instrumentarium, 10,1-inch centraal touchscreen en infotainmentsysteem.
- De nieuwe Duster is ook slimmer dan ooit: zo is hij bijvoorbeeld voorzien van modulaire langsdragers en het slimme Dacia YouClip accessoiresysteem (zie verderop in dit bericht).
DE ESSENTIE, MAAR DAN COOL: MEER TECHNOLOGIE EN SLIMME UITRUSTINGEN
De nieuwe Duster illustreert de filosofie van Dacia voor technologische vooruitgang: het moet goed, slim en betaalbaar zijn en het leven van de gebruikers gemakkelijker maken. Dat betekent ook meer veiligheid en comfort.
Een nieuw infotainmentsysteem met een 10,1-inch touchscreen behoort tot de standaarduitrusting vanaf de Expression-uitvoering. Daarbij zijn er twee systemen beschikbaar:
- Media Display voor de Expression- en Extreme-uitvoeringen, met onder meer vier luidsprekers en draadloze Apple CarPlay™ en Android Auto™.
- Media Nav Live voor de Journey-uitvoering en optioneel leverbaar voor de Extreme. Dit systeem omvat alles van Media Display, plus een navigatiesysteem met actuele verkeersupdates en een Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers.
De Essential-uitvoering van de nieuwe Duster is uitgerust met Media Control. Dit is een compleet infotainmentsysteem met bediening via het stuurwiel. Het toont media-informatie op een 3,5-inch beeldscherm naast de analoge tellers van het instrumentarium. Het systeem biedt vier luidsprekers, Bluetooth-verbinding, een USB-aansluiting en een in het dashboard geïntegreerde smartphonehouder. Als de smartphone wordt verbonden met de gratis Dacia Media Control-app, zijn de radio, andere media en nog een aantal functies te bedienen via de smartphone.
De connectiviteit aan boord voldoet aan nieuwe Europese GSR2-vereisten. In de uitvoeringen met Media Display en Media Nav Live biedt de nieuwe Dacia Duster ook:
- FOTA (Firmware Over The Air) software-updates, zodat de klant hiervoor niet naar de dealer hoeft.
- Connected Maintenance, waarmee de onderhoudsbehoefte van de auto via de My Dacia-app is te bekijken.
- Een digitaal dashboard, voor het eerst in de Duster vanaf de Expression-uitvoering, bestaande uit een 7-inch digitaal instrumentarium in kleur, met instelbare weergave.
- Een smartphonehouder voor alle uitvoeringen, terwijl de uitvoeringen met Media Display en Media Nav Live zijn uitgerust met twee USB-C-aansluitingen voorin en twee achterin, waarmee tot vier mobiele apparaten tegelijk zijn op te laden. Al deze aansluitingen zijn van binnenuit verlicht.
- Een inductielader voor smartphones in de middenconsole, binnen handbereik voor de inzittenden voorin, die standaard aanwezig is in de Journey-uitvoering en optioneel beschikbaar is voor de Extreme-uitvoering.
Cruise control behoort voortaan tot de standaarduitrusting vanaf het uitrustingsniveau Expression. Een grootlichtassistent is standaard voor de Journey- en Extreme-modellen. Alle uitvoeringen hebben standaard een lichtsensor.
Er zijn ook nieuwe rijhulpsystemen waarmee de nieuwe Dacia Duster voldoet aan de nieuwste veiligheidseisen. Denk aan een automatisch noodremsysteem (in stedelijk gebied, inclusief detectie van andere auto’s, voetgangers, fietsen en motorfietsen), verkeersbordherkenning met waarschuwing voor snelheidsoverschrijding, Rear Parking Assist, Emergency Stop Signal, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, Driver Attention Alert en het eCall noodoproepsysteem. De slimme functie My Safety maakt het mogelijk om de favoriete assistentiesystemen met een druk op een knop naar wens in te stellen.
Het comfort van de nieuwe Dacia Duster is van een nog hoger niveau dankzij het CMF-B-platform dat een groter interieur mogelijk maakt. Vooral de beenruimte voor- en achterin is merkbaar verbeterd. De vloer van de bagageruimte ligt hoger en de laadopening is zowel hoger als breder. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte zelf, die nu een 6% groter volume heeft (472 liter onder de hoedenplank bij de nieuwe Duster in 4×2-uitvoering).
De Duster biedt ook nieuwe voorzieningen die comfort en gemak verbeteren en stress verminderen. Een elektronische handrem is standaard voor de Journey-uitvoering en optioneel voor de Extreme. Beide uitrustingsniveaus zijn standaard voorzien van elektrisch instelbare en inklapbare buitenspiegels. Tevens is de nieuwe Duster beter dan ooit voorbereid op zware (winterse) omstandigheden met de optionele stuurwielverwarming en voorruitverwarming.
Tegelijk met de nieuwe Duster introduceert Dacia ook het nieuwe en slimme accessoiresysteem YouClip.Het betreft een door Dacia ontwikkeld systeem voor een eenvoudige bevestiging van bepaalde accessoires op specifieke plekken in het interieur. Afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe Duster voorzien van vier of zes YouClip-grepen (op het dashboard, aan de passagierskant van de middenconsole, achter de middenconsole, twee aan weerskanten van de bagageruimte en in de achterklep).
De YouClips zijn geschikt voor een tablethouder, een opbergzakje, een smartphonehouder met inductielader of een 3-in-1 bekerhouder, tassenhaak en beweegbare lamp. Dit ingenieuze 3-in-1-systeem is standaard voor de Duster Extreme en alle YouClip-accessoires zijn leverbaar via het Dacia dealernetwerk.
EEN EENVOUDIG AANBOD MET ALLES DAT MEN WENST
Tegenwoordig kiest ongeveer 70% van de Dacia klanten voor de hogere uitrustingsniveaus. Daarom is de nieuwe Duster niet alleen beschikbaar als Essential en Expression, maar ook in twee verschillende, maar aanvullende topmodellen: de Duster Extreme voor liefhebbers van outdoor-activiteiten en intens rijden, en de Duster Journey die zich richt op onopvallende elegantie, comfort en welzijn. Beide topmodellen zijn leverbaar voor vergelijkbare prijzen.
De belangrijkste standaarduitrusting:
- Duster Essential: Media Control, vaste langsdragers, zes airbags, parkeersensoren achter en meer.
- Duster Expression: uitrusting Essential inclusief 17-inch lichtmetalen wielen, 7-inch digitaal instrumentarium en Media Display infotainmentsysteem inclusief 10,1-inch centraal touchscreen, draadloze Apple CarPlay™ en Android Auto, achteruitrijcamera en meer.
- Duster Extreme: uitrusting Expression inclusief modulaire langsdragers, wasbare TEP MicroCloud-bekleding, rubberen vloer- en bagageruimtematten, automatische airconditioning, YouClip 3-in-1-systeem, Brun Cuivré accenten binnen en buiten en meer.
- Duster Journey: uitrusting Expression inclusief 18-inch lichtmetalen wielen, mistlampen, automatische airconditioning, handsfree sleutelkaart, elektronische handrem, draadloze smartphonelader, Media Nav Live infotainmentsysteem met navigatie, Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers en meer.
Tekst & foto's : Renault Media Group