- Geen CO2-uitstoot*, toegenomen actieradius en korte tanktijden
- Grote bestelwagen voor goederenvervoer, laadvermogen tot 12 m3, 500 km bereik en beschikbaar in 2022
- Uitgerust met 30 kW brandstofcel die tegen het einde van dit jaar in Frankrijk zal worden geassembleerd
- Voertuig, elektromotor en waterstofintegratie eveneens afkomstig uit Frankrijk
- HYVIA onthult prototype van waterstoftankstation
- Tankmogelijkheden aanbieden voor klanten in gebieden waar waterstofinfrastructuur nog in ontwikkeling is
- Eenvoudig en veilig te gebruiken en korte tanktijden
- Assemblage in Frankrijk vanaf eind 2021
- Prototypes geven eerste teken van uniek en compleet HYVIA-ecosysteem, inclusief productie en distributie van groene waterstof en aanbod van lichte bedrijfsvoertuigen met brandstofcel
- Producten van HYVIA te zien tijdens Hyvolution-beurs in Parijs, 27-28 oktober 2021
Hyvia prototype Renault Master op waterstof onthuld
HYVIA onthult de Renault Master Van H2-TECH prototype met brandstofcel.
PROTOTYPE RENAULT MASTER VAN H2-TECH PROTOTYPE
- Renault Master Van H2-TECH maakt CO2-vrij* rijden mogelijk, evenals een grotere actieradius en korte tanktijden.
- Grote bestelwagen komt in 2022 op de markt en is geschikt voor goederenvervoer, met een laadvolume van 12 m3 en een rijbereik tot 500 kilometer.
- Master Van H2-TECH voldoet aan de behoeften van (grote) bedrijven, wagenparken en lokale gemeenschappen.
- Waterstofmobiliteit is bijzonder zinvol voor lichte bedrijfswagens: ideaal om actieradius te vergroten voor hoge belastingen en intensief gebruik.
- Renault Master Van H2-TECH is uitgerust met een 30 kW brandstofcel, een 33 kWh batterij en vier waterstoftanks (4 x 1,5 kg).
- Gebouwd in Frankrijk:
- Renault Master Van wordt geproduceerd in de fabriek in Batilly.
- De integratie van elektriciteit en waterstof wordt gerealiseerd door PVI, een dochteronderneming van Renault Group in Gretz-Armainvilliers.
- De elektromotor wordt gebouwd in Cléon.
- De assemblage van brandstofcellen start tegen het einde van 2021 in de fabriek van Flins.
- De waterstoftanks zijn afkomstig van Faurecia uit Frankrijk.
HYDROGEN REFUELING STATION PROTOTYPE
Het waterstoftankstation van HYVIA maakt snel tanken mogelijk. Het vergt slechts 5 minuten om de inzetbaarheid van het voertuig te maximaliseren. Het waterstoftankstation biedt een eenvoudige werking:
- De aangevoerde waterstof wordt ter plaatse geproduceerd met behulp van waterelektrolyse, of in bulk aangevoerd in speciale tanks.
- De waterstof wordt gecomprimeerd en opgeslagen voordat het in een voertuig getankt wordt.
- Veiligheid gegarandeerd: de systemen zijn ontworpen om te voldoen aan alle veiligheids- gebruiksvoorschriften.
- De waterstoftankstations van HYVIA zijn binnen afzienbare tijd beschikbaar voor aankoop, lease of huur.
- Assemblage vindt plaats in Frankrijk, in de fabriek in Flins.
UNIEK EN COMPLEET HYVIA ECOSYSTEEM
Deze prototypes zijn een eerste illustratie van het HYVIA-ecosysteem, inclusief de productie van groene waterstof (elektrolyzers) en distributie (waterstoftankstation). De technologie is geschikt voor een reeks lichte bedrijfswagens (bestelwagen, chassiscabine en stadsbus) en vormen een aanvulling op batterij-elektrische voertuigen.
MEER PROTOTYPES OP KOMST
- Renault Master Chassis Cab H2-TECH: een grote bestelwagen met nog meer laadruimte (19 m3) en een actieradius van ongeveer 250 km.
- Renault Master Citybus H2-TECH: een compacte stadsbus die tot vijftien passagiers kan vervoeren, ideaal voor bedrijven, gemeenten en lokale openbare diensten, met een bereik van ongeveer 300 km.
* Tijdens het rijden worden geen CO2 of andere gereguleerde, luchtvervuilende stoffen uitgestoten, in overeenstemming met WLTP-certificering.
*Dit is een bericht van Renault Media.