Achter de schermen bij de nieuwe Renault 5

Herwers Renault 5

Het prototype ontwikkelproces

Wat gebeurt er in het grote gebouw, diep verscholen in het nabij Parijs gelegen Technocentre van Renault? Mobiele telefoons zijn hier niet toegestaan. Alleen geautoriseerde Renault-medewerkers mogen hier naar binnen. Het Global Production Engineering Center, dat 25 jaar geleden is opgericht, vormt een unieke broedplaats voor Renault, één van de weinige autofabrikanten met een speciale werkplaats voor prototypes waar de assemblagemethoden en -processen representatief zijn voor uiteindelijke productielijnen. Door ook het productieproces na te bootsen, rollen deze prototypes de loper uit voor een uiterst nauwkeurige op kwaliteit gerichte assemblage van de toekomstige productiemodellen.

ASSEMBLAGE VAN DE ALLEREERSTE EXEMPLAREN VAN DE NIEUWE RENAULT 5

De grootschalige productie van de volledig elektrische Renault 5 zal plaatsvinden in de fabriek in Douai (in Noord-Frankrijk). In het Prototype Build Centre zijn voorafgaan aan de bouw van prototypes eerst ‘mules’ samengesteld, die technisch gezien al representatief zijn voor de toekomstige productieversie. De mules hebben een silhouet dat sterk doet denken aan de Renault Clio. Sinds oktober 2021 heeft Renault met deze mules uitvoerig getest in Lapland, als onderdeel van het ontwikkelings- en testproces voor het nieuwe volledig elektrische CMF-B EV-platform.

De nu gebouwde prototypes geven met name waardevolle inzichten in het proces van ‘voertuigcontrole’. In tegenstelling tot de testmules hebben deze prototypes al het definitieve ontwerp van de productieversie. Voorzien van camouflage zullen ze vele testkilometers afleggen op Europese wegen. Op basis hiervan kan Renault besluiten om eventueel laatste aanpassingen te doen.

DE HOOGSTE KWALITEITSNORMEN VANAF DE EERSTE PRODUCTIEDAG

Voor een optimale productie heeft het fabrieksteam van Renault processen, gereedschappen en onderdelen zorgvuldig ontwikkeld. Dankzij de ondersteuning van operators, die opgeleid zijn door de experts van het Global Production Engineering Center, verzekert Renault zich ervan dat de productie snel op het gewenste niveau is. De testen met prototypes zijn bedoeld als overbruggingsfase tussen productontwerp en grootschalige productie. Het biedt de mogelijkheid om hypotheses te testen, data en gegevens te vertalen naar tastbare en testbare oplossingen die tegelijk ook bijdragen aan een naadloze productie. Ook worden alle software, connectoren en elektronica uitvoerig getest. De locatie in het Technocentre geeft de ontwikkelingsteams van de volledig elektrische Renault 5 de kans om snel en direct ter plaatse te schakelen met andere experts.

Het Global Production Engineering Center maakt gebruik van de expertise van professionals van het Technocentre om de meer dan 60 prototypes te bouwen van de volledig elektrische Renault 5. Die leggen de komende tijd  veel testkilometers af onder soms extreme omstandigheden, zoals intense kou en hitte of in bergachtig terrein. Dat levert waardevolle inzichten op voor de verfijning van het productiemodel. Zo zorgt Renault ervoor dat de nieuwe, volledig elektrische Renault 5 voldoet aan de eisen en uiteenlopende behoeften van toekomstige klanten.

Tekst: Renault Media Groupe