De populariteit van plug-in hybrides groeit enorm. ‘1 op de 10 nieuwe auto’s die in Nederland wordt geregistreerd is een plug-in hybride’, weet Auto Review. ‘In 2020 was dat nog 1 op de 25.’ Vanwaar die spectaculaire groei? En als je voor een stekkerhybride kiest, welke moet je dan hebben? Een vergelijkende test van het automagazine geeft opheldering.
"Voor deze razendsnelle opmars is een eenvoudige verklaring: om de CO2-uitstoot de kop in te drukken, wordt het aanbod van plug-in hybrides steeds groter."
"In moderne plug-in hybrides hoeven de inzittenden niets meer in te leveren op hun bewegingsvrijheid."
"In de Hyundai TUCSON slokt de accu een bescheiden 58 liter op, waarmee de Zuid-Koreaanse SUV in deze test veruit de grootste kofferbak heeft (558 tot 1721 liter)."
"De Hyundai TUCSON is niet de snelste stekker-SUV, maar zijn aandrijflijn werkt bijzonder harmonieus."
"De verbrandingsmotor, de elektromotor(en) en de transmissie moeten perfect op elkaar afgestemd zijn, om altijd soepel en snel te kunnen reageren op de taken die de bestuurder van ze verlangt. […] Een dikke pluim voor Hyundai: de TUCSON 1.6 T-GDI PHEV gedraagt zich in elke verkeerssituatie voorbeeldig, en leert vooral de Opel en de Peugeot een lesje verfijning."
"In de TUCSON slokken de aanpassingen voor de hybride-aandrijflijn de minste liters op. Als je de achterbank neerklapt, beschik je bij de Zuid- Koreaan over de grootste bagageruimte en een vrijwel vlakke laadvloer."
"De Hyundai TUCSON is een klassieke 4x4, met een mechanische verbinding tussen de versnellingsbak en de achterwielen. Het moet wel heel raar lopen, wil de TUCSON tractieproblemen ondervinden."
*Tekst gaat verder onder afbeeldingen