De IONIQ 5 rijdt alweer eventjes rond en dat betekent tijd voor een upgrade. De 100% elektrische Hyundai krijgt nieuwe bumpers en een gewijzigd front waardoor hij nog krachtiger en dynamischer oogt en dankzij een grotere batterijcapaciteit (van 77,4 naar 84 kWh) neemt de actieradius verder toe.
Ioniq 5 krijgt update
Universal Island
Ook het interieur wordt op enkele punten aangepakt. Op de middenconsole, en dan specifiek in het bovenste gedeelte van de zogenoemde Universal Island, is een fysieke knop geplaatst waarin de bediening van veelgebruikte functies is gebundeld, onder meer de verwarmings- en ventilatiefuncties van de voorstoelen, de stuurverwarming en de functies van de parkeerassistentie.
Verder is het pad voor het draadloos opladen van de smartphone hoger geplaatst in de middenconsole en daarmee beter bereikbaar. Het stuurwiel is van een nieuw ontwerp met interactieve pixelverlichting. De bediening van infotainment en airconditioning is verbeterd en daarmee gebruiksvriendelijker.
Connected car Navigation Cockpit
Hyundai introduceert bovendien de nieuwste generatie van zijn infotainmentsysteem in de IONIQ 5, genaamd connected car Navigation Cockpit (ccNC). Dit maakt tevens ‘Over-The-Air’ (OTA) software-updates voor voertuigsystemen mogelijk. Daarmee kan de bestuurder de software van de voertuigelektronica in de IONIQ 5 updaten zonder daarvoor naar de dealer te hoeven gaan.
Verder biedt de vernieuwde IONIQ 5 talrijke op veiligheid en gemak gerichte voorzieningen. Dat zijn onder meer een Hands-On Detection (HOD) stuurwiel, Lane Keeping Assist 2, Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) en Forward/Side/Reverse Parking Collision-avoidance Assist (PCA-F/S/R). Bovendien maken nu door veel klanten gewenste features deel uit van de uitrusting, zoals het Intelligent Front-lighting System (IFS), Digital Key 2, Built-In Cam 2 en de op afstand bedienbare neerklapbare achterbank.
Soepeler rijgedrag
Andere schokdempers moeten voor meer rijcomfort zorgen door trillingen van het wegdek weg te filteren. Dat levert een soepeler rijgedrag op. De verbindingsbalk tussen de veerpoten is steviger en dat resulteert in minder trillingen in het stuurwiel. Verder zijn versterkingen aangebracht bij de achterwielophanging en de onderste delen van de carrosserie voor een stabielere en preciezere wegligging.
Tegelijk is de carrosserie stijver gemaakt om resonantie van geluid met lage frequenties en het toch al geringe aandrijfgeluid nog verder te verlagen. Ook extra isolatiemateriaal rond de elektromotor achterin draagt bij aan meer rust in het interieur.
Acht airbags
De bescherming van de inzittenden bij een zijdelingse aanrijding is verbeterd met doelgerichte versterkingen in de body, de voor- en achterportieren en de B-stijlen. De IONIQ 5 is voorzien van acht airbags, inclusief zijairbags achter, voor meer veiligheid.
De vernieuwde IONIQ 5 wordt in de loop van maart in Zuid-Korea geïntroduceerd. Daarna volgt de uitrol naar andere markten, waaronder Nederland. Over de introductie hier worden later details bekendgemaakt.
* Tekst: Hyundai Nederland