Dit is de IONIQ 5 N

Ioniq 5 N

Wereldpremière IONIQ 5 N

Hyundai presenteert de IONIQ 5 N, het eerste elektrische high-performance model van Hyundai’s sportieve label N.

Klinkt het gebrul van een 2.0-liter turbomotor met pop- en knalgeluiden als muziek in je oren, of hoor je toch liever het geraas van een straaljager? In de IONIQ 5 N kan het allemaal. Met een paar drukken op de knop kun je het racegeluid simuleren dat jij het mooist vindt. Hoe bijzonder is dat! Maar de IONIQ 5 N heeft nog veel meer spectaculaire features in huis. We zetten de belangrijkste highlights van deze volledig elektrische high-performance Hyundai op een rij.

 

Ioniq 5 N

De IONIQ 5 N combineert het Electrified-Global Modular Platform (E-GMP), waarop ook de IONIQ 5 en IONIQ 6 zijn gebouwd, met N’s technologieën die zijn ontwikkeld in de autosport.

Net als alle andere N-modellen – i20 N, i30 N, KONA N – voldoet ook de IONIQ 5 N aan de drie vertrouwde pijlers van Hyundai N: Corner Rascal, Racetrack Capability en Everyday Sports Car. Het is dus een sportauto die zowel op de openbare weg als op het circuit perfect uit de voeten kan.

Prijzen en informatie voor de Nederlandse markt volgen.

*Tekst gaat verder onder fotoalbum

Ioniq 5 N

Carrosseriestructuur

Voor optimale Corner Rascal-prestaties werden verbeteringen aangebracht aan de carrosseriestructuur. De constructie van de aandrijflijn is versterkt, terwijl de subframes voor en achter zijn geoptimaliseerd voor laterale stijfheid.

N Pedal biedt dezelfde responsieve rijeigenschappen als Hyundai’s succesvolle rallyauto i20 N in het World Rally Championship. Deze softwarefunctie zorgt voor een nog betere gasrespons en geeft voorrang aan snel en opwindend bochtenwerk boven energiezuinigheid.

N Drift Optimizer helpt de drifthoek te behouden door meerdere voertuigregelingen in evenwicht te brengen aan de hand van real time input. De geïntegreerde Torque Kick Drift-functie stelt de bestuurder in staat de kick-actie van achterwielaangedreven voertuigen met een verbrandingsmotor na te bootsen.

N Torque Distribution

N Torque Distribution biedt een volledig variabele koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen en kan worden aangepast op 11 niveaus. Het elektronische sperdifferentieel (e-LSD) op de achteras optimaliseert de bochtenprestaties en -controle.

De elektromotoren draaien tot 21.000 t.p.m. en leveren 478 kW / 650 pk met ingeschakelde N Grin Boost. Dit is het resultaat van de tweetraps omvormer met verhoogde energie-efficiëntie voor een krachtigere vermogensafgifte van de nieuwe 84 kWh-batterij.

N Grin Boost maximaliseert de acceleratie met een vermogenstoename van 10 seconden en N Launch Control biedt drie verschillende tractieniveaus voor de snelst mogelijke start, waardoor de bestuurder de auto kan lanceren als een professionele racebolide.

Specificaties Hyundaio IONIQ 5 N

N Battery Preconditioning

N Battery Preconditioning stelt de temperatuur van de batterij van tevoren in op de meest energiezuinige temperatuur. In de ‘Drag’-modus wordt de optimale temperatuur ingesteld voor onmiddellijk toepassen van maximaal vermogen, terwijl in de 'Track'-modus de laagst mogelijke batterijtemperatuur wordt geoptimaliseerd voor het afleggen van een groter aantal ronden.

N Race geeft coureurs meer directe controle over het energieverbruik van de auto, met keuze uit ‘Sprint’- of ‘Endurance’-rijden. In ‘Sprint’ kan de bestuurder zelf kiezen of het volledige vermogen van de auto wordt aangesproken. ‘Endurance’ is een instelling die de range van de IONIQ 5 N op het circuit maximaliseert.

N Battery Preconditioning en N Race zijn een direct resultaat van de op de autosport gebaseerde benadering van Hyundai N. Het helpt bestuurders efficiënt om te gaan met het energieverbruik om de prestaties of levensduur van de auto te maximaliseren.

Hyundai Ionq 5 N

N Brake Regen

N Brake Regen is een N-specifiek remregeneratiesysteem speciaal voor de IONIQ 5 N. Het biedt een maximale vertragingskracht van 0,6 G – een toonaangevende waarde in de branche – alleen al door regeneratief remmen.

N Active Sound + en N e-Shift zorgen voor meer feedback aan de bestuurder, waardoor de dynamische rijbeleving nog intenser is. N Active Sound + bestaat uit een systeem met 10 luidsprekers (8 intern, 2 extern) dat drie verschillende geluidsthema's biedt: Ignition, Evolution en Supersonic.

Ignition simuleert de 2.0-turbomotor van N-modellen met een verbrandingsmotor, compleet met pop- en knalgeluidseffecten. Evolution staat voor een elektronisch geluid, geïnspireerd op de N 2025 Vision Gran Turismo Concept en RN22e. Supersonic produceert het geluid van een straaljager om de coureur het gevoel van een gevechtspiloot te geven.

Hyundai Ionq 5 N

Schakelpeddels

Prominent aanwezig op het nieuw ontworpen N-stuurwiel is het N-logo, geflankeerd door N-knoppen waarmee de gewenste rijmodus kan worden ingesteld. De schakelpeddels zijn zodanig zijn gepositioneerd dat de bestuurder met de vingertoppen de features N e-shift- en N Pedal kan inschakelen.

De kuipstoelen in de IONIQ 5 N zijn ongeveer 20 mm lager gepositioneerd dan in het basismodel en kregen verstevigde zijwangen om het boven- en onderlichaam maximaal te ondersteunen in scherpe bochten.

De IONIQ 5 N beleefde zijn wereldpremière op het Goodwood Festival of Speed in West Sussex (Engeland) en is het nieuwste technologische hoogstandje van Hyundai N. De ervaringen die Hyundai N opdoet met de IONIQ 5 N zullen in de toekomst terug te vinden zijn in nieuwe EV’s van het merk. Op de hoogte blijven?

Registreer mijn interesse

Aanhef
Dit is de IONIQ 5 N

 

Tekst: Hyundai Nederland