Twee miljoen Duster modellen

Body

Dacia viert feest. De iconische Duster is maar liefst 2 miljoen keer verkocht wereldwijd.

Dacia nieuws

In 2010 maakte de Duster zijn eerste intrede in de autowereld. Dacia Duster viert dit jaar twee miljoen verkochte exemplaren in bijna zestig landen. Een verhaal dat meer dan tien jaar geleden begon en dat ingenieurs, designers maar vooral klanten niet snel zullen vergeten.

De Duster is een toegankelijke, robuuste en aantrekkelijke auto, die perfect inspeelt op de maatschappelijke trends van zijn tijd en op de dagelijkse behoeften van zijn klanten. Hij groeide al snel uit tot een icoon voor het merk Dacia maar ook tot een symbool voor een hele sector. Met een wereldwijde verkoop van twee miljoen exemplaren sinds zijn lancering in 2010 bevestigt hij zijn succes.

De essentie als levensstijl

Duster-klanten zijn stuk voor stuk uniek en dat is geen geheim want ze wonen bijna overal ter wereld. Toch hebben ze een ding gemeen: een levensstijl waar de essentie centraal staat. Dit zijn enkele van hun bijzonderheden:

  • In het Verenigd Koninkrijk leven de meeste vrouwelijke Duster-klanten
  • In Turkije zijn Duster-kopers het jongst (gemiddeld 42 jaar) en wonen ze meestal samen met hun gezin (62% heeft kinderen in huis)
  • Duster-kopers in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië zijn dol op outdoor activiteiten: 23% houdt van wandelen, 12% van fietsen en 9% van reizen
  • In diezelfde vijf landen woont 44% van de klanten op het platteland, 30% in een kleine stad, 10% in een middelgrote/grote stad en 11% in een voorstad
  • 56% van hen zegt een Duster te kopen voor zijn prijs, 20% doet dat voor zijn design en 16% uit betrouwbaarheid

De snorkel, het symbool van ‘design to cost’ bij Dacia

De eerste Duster-generatie was al een bestseller, zijn tweede generatie nog meer. Zeven jaar na de oorspronkelijke lancering, in 2017, was de briefing duidelijk: het DNA van Duster behouden en erop voortbouwen om een nog betere versie aan te bieden. Na diverse interne wedstrijden en erg inspirerende ontwerpen was de keuze snel gemaakt: een gespierder design, een hogere gordellijn, naar achteren opgetrokken achterramen en een herkenbaar maar krachtiger radiatorrooster.

Aan designanekdotes is er geen gebrek. Zeker als je moet innoveren en betrouwbare oplossingen moet aanreiken tegen een lage kostprijs. Bij Dacia heerst het principe van ‘design to cost’. Het bewijs, het verhaal van de snorkel! Dit zwarte onderdeel, dat doet denken aan de echte snorkel van extreme terreinauto’s, is een iconische signatuur van Duster. Dit onderdeel is bijzonder functioneel omdat het de zone perfect beschermt tegen steenslag en modder en het mogelijk maakt om de zijdelingse richtingaanwijzer te bevestigen.

*tekst gaat verder onder afbeelding

Herwers Dacia Duster
Dacia Duster 40 awards

Duster is echter niet alleen een nationale, maar ook een internationale trots! Sinds zijn lancering werd hij bekroond met meer dan veertig prijzen. Auto van het jaar in Roemenië, beste SUV in het Verenigd Koninkrijk, beste gezinsauto in Duitsland en België en vele andere titels getuigen van het succes van dit unieke en emblematische model.

Voor de Roemenen is Duster een nationale trots geworden: politie, leger, ambulance… Duster werd door alle overheidsdiensten en grote ondernemingen omarmd.

Dacia Duster fabriek

Avontuur, natuur, reizen … Duster biedt zijn klanten een fantastische ervaring.  En dat keer twee miljoen! 

 

 

 

Tekst: grotendeels uit een publicatie van Renault Group Media