Vandaag ben ik met twee verkoopleiders op pad. Henry (Deventer) en Peter (Zevenaar). We zijn bij Nissan Nederland in Amsterdam om de eerste nieuwe Nissan Qashqai’s op te halen. Dit wordt ook wel een ‘Demo Drive Away’ genoemd. Na een presentatie én prijsuitreiking – hoera, Herwers won de prijs ‘winnaar Qashqai competitie 2021’ – is het tijd om met zijn allen in de zorgvuldig opgestelde Qashqai’s te stappen.
Eerste kilometers Qashqai
De eerste kilometers met de nieuwe Nissan Qashqai
Aan en gaan
Als ik de auto aanzet met de start/stop knop treedt meteen de airco in werking die op standje noordpool staat. Ik wend me nog vragend tot Henry ‘hoe gaat dit uit?’ ‘Je moet de dingen niet moeilijker maken dan ze zijn, gewoon aan die knop draaien’, zegt Henry. En in alle opzichten heeft hij gelijk. Alle bediening gaat namelijk gemakkelijk in deze auto, dat zal ik gauw ervaren. Ik stel met de navigatie mijn bestemming in en dan is het wachten tot we met de +/- 50 Qashqai’s mogen vertrekken.
Stiekem had ik gehoopt op een automaat*, ik moet letterlijk en figuurlijk even schakelen. Daar moet ik wel meteen over zeggen dat de zesversnellingsbak van deze N-Connecta-uitvoering ontzettend fijn en soepel schakelt. Dan is het zover, één voor één sluiten we aan tot er een grote ‘Qashqai-trein’ ontstaat voor de uitgang. De man bij de slagboom zwaait en lacht vriendelijk naar iedereen, ook ik zwaai naar hem.
Nog heel even houden we het vol om in deze trein gezellig achter elkaar te rijden. Peter zit in de Qashqai voor mij. Eenmaal op de ring van Amsterdam gaan we allemaal onze eigen weg geniet ik alleen van mijn rit naar Herwers Deventer in dit nieuwe model.
RIJDEN
Dit is zo’n auto waar je onwijs snel aan went. De koppeling pakt goed, niet te snel, niet te langzaam, gewoon zoals je dat graag zou willen. Het stuurwiel van de Qashqai danst door mijn handen. De cruise control zit bij mijn rechterduim op het stuur, wel zo prettig. Toch kies ik ervoor om mijn rechtervoet deze rit het werk te laten doen voor de ‘full experience’. Overigens ligt de SUV heel aangenaam op de weg.
Afwerking
Tijdens mijn rit heb ik de tijd om de radio goed in te stellen en het TFT-scherm goed te testen. Zeer gebruikersvriendelijk en je hebt supersnel wat je nodig hebt. Ondertussen begint het toch wel erg warm te worden en draai ik met gemak de airco weer terug op standje noordpool.
Omdat ik nog niet de kans heb gehad om het optrekken goed te testen neem ik de afrit richting een tankstation. Nadat ik een broodje heb gescoord – die ik niet in deze schone nieuwe auto durf op te eten – maak ik weer aanstalten om de A1 op gaan. ‘Let op: verkorte invoegstrook’, geeft het bord aan. Mooi! Kunnen we die pk’s even uitproberen. De auto vliegt vooruit en in no time zit ik op de gewenste snelheid tussen het doorgaande verkeer.
AFWERKING
Wat het meest opvalt aan het interieur van deze auto is de afwerking. Alles voelt en oogt enorm luxe. De zachte coating, de stiksels, het materiaal van zowel het middenconsole als de zijpanelen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat is zoiets wat je vooral zelf in het echt moet ervaren.
Veiligheidstechnologie? Check!
Zo rondom de ring van Amsterdam kom je vanzelf een aantal situaties tegen waarin de auto even wordt beproefd. Zoals deze: een chauffeur van de rechterrijbaan en ik – op de linkerrijbaan – hadden hetzelfde plan: naar de middelste rijbaan toegaan. Terwijl ik zie wat er gebeurt besluit tegelijkertijd de Qashqai mij een handje te helpen door een geluidssignaal én een flinke stuurtrilling af te geven. Als ik het niet had gezien dan had de Qashqai zowel mij als de bestuurder van de andere auto van een vervelend tikkie of erger voorkomen. Dat zit dus dik in orde.
Zoals een Qashqai
maar dan meer
De voorgaande Qashqai-generaties zijn al grote successen geweest. Een Qashqai is nu eenmaal een dijk van een auto. Deze nieuwe doet niet onder aan de verwachting. Met meer uitrusting, meer technologie de luxe afwerking én het rijgemak: een topper. Ofwel, een dijk van een auto met heel wat extra.
* TEKNA & TEKNA+
*De nieuwe Qashqai N-Connecta is uiteraard ook beschikbaar met automaat. Sterker nog, er zijn twee nóg luxere uitvoeringen: de Tekna en de Tekna+. Deze laatste beschikt ook nog over 20” lichtmetalen velgen, dakrails, panoramisch glazen dak met elektrisch bedienbare zonwering, premium lederen bekleding, massagefunctie voor bestuurders- en passagiersstoel vooraan en een BOSE®-geluidssysteem 10 speakers.